راهنمای مهاجرت به استرالیا, سرمایه گذاری در استرالیا, قوانین مهاجرت به استرالیا, مطالب مفید, ویزا و اقامت استرالیا

تغییرات در سیاست‌های اداره مهاجرت استرالیا برای محاسبه امتیازات سوابق شغلی

تغییرات در سیاست‌های اداره مهاجرت استرالیا برای محاسبه امتیازات سوابق شغلی در سیستم امتیاز دهی SkillSelect

تغییرات مهم در سیاست های محاسبه و امتیاز دهی مرتبط با “سوابق شغلی و حرفه ای”

سیاست جدید

اداره مهاجرت استرالیا در قسمت سیاست های این اداره شیوه ارزیابی مربوط به کسب امتیازات تعدادی از مشاغل و مهارت های شغلی را تغییر داده است. این تغییرات می‌تواند برای متقاضیان ویزای مهارت و تخصص مفید باشد.

در گذشته اگر پرونده شخصی توسط برخی از سازمان های ارزشیابی کننده همانند Vetassess ،ACS و غیره ارزیابی می گردید و در صورتی که نهاد ارزیابی کننده پرونده مذکور را تحت عنوان “زمان مورد محاسبه یا deeming date” اعلام می نمود. یقیناً هرگونه سوابق و تجربیات کاری و حرفه ای که قبل از آن تاریخ اعلام می‌گردید، امکان ارزیابی و کسب امتیاز شغلی و مهارتی را از دست داده بود.

اما اداره مهاجرت استرالیا سیاست کاری سابق خود را تغییر داده و به هر نوع سابقه کاری که از پس از اخذ مدارک تحصیلی / تجربه کاری و مطابق با “ANZSCO” تعیین شده باشند، اجازه کسب امتیازات مربوطه را می‌دهد. البته می‌بایست اعلام نمود که در حال حاضر سیاست فعلی اداره مهاجرت اینگونه مقرر شده است.

جهت دریافت امتیاز مربوط به مهارت های شغلی و در زمان ارزیابی مهارتهای شغلی متخصصین، می‌بایست موارد زیر مد نظر قرار گیرد:

  • عقیده و نظر مرجع ارزیابی کننده مهارت های شغلی (Assessing Authority) در خصوص طول دوره اشتغال به کار متقاضی و تاریخی که فرد سطح تخصص و مهارت را بر اساس سیستم طبقه بندی استاندارد مشاغل استرالیا و نیوزلند “ANZSCO” کسب کرده است، در نظر گرفته شود. که خود در بر گیرنده تائید صلاحیت تخصصی و حرفه ای متقاضی به همراه هرگونه اطلاعات مرتبط دیگر (که میتواند شامل: سوابق استخدامی و تاییدیه های شغلی) نیز خواهد بود.
  • اگر مهارت های ارزیابی شده توسط مسئول ارزیابی (Assessing Officer) منتج به جلب نظر وی نشده و موجب دریافت امتیازی پایین تر نسبت به سیستم ” EOI” برای متقاضی گردد، آنگاه افسر پرونده (Case Officer) می‌بایست اطلاعات مهارتی و شغلی متقاضی مربوطه را در “ANZSCO” مورد ارزیابی قرار داده تا در تعیین مدت زمان اشتغال به کار و سطح مهارت شغلی مدت زمانی را در نظر بگیرند تا بیشتر به نفع متقاضی ویزاهای مهارتی باشد.

مثال

در اکثر پرونده ها، این بدان معناست که:  تمامی سوابق شغلی بعد از کسب مدرک تحصیلی مورد نظر در سیستم  طبقه بندی استاندارد مشاغل استرالیا و نیوزلند “ANZSCO” (معمولا مدرک دیپلم، فوق دیپلم و یا مدرک کارشناسی و در برخی موارد سابقه کاری 3 تا 5 ساله متقاضی) به عنوان تجربه مهارتی و کاری به حساب می آید. لازم به ذکر است که اگر این سوابق کاری در شغل مربوطه، از این سیاست جدید بهره مند نخواهید شد.

بطور مثال، اگر متقاضی دارای مدرک قابل قبولی در زمینه مدیریت پروژه های ساختمانی (مثلا مدرک کارشناسی عمران از یک دانشگاه سطح ۱) بود، برای دریافت تاییدیه از سازمان “Vetassess” به عنوان یک مدیریت پروژه های ساختمانی می‌توانست با حداقل 12 ماه سابقه کاری مرتبط اقدام نماید. اما تا قبل از این اداره مهاجرت استرالیا این سابقه کاری 12 ماهه را به عنوان کار در سطح حرفه ای حساب نمی آورد. با ایجاد تغییر جدید، با توجه به سیستم طبقه بندی استاندارد مشاغل استرالیا و نیوزلند “ANZSCO” متقاضی می‌تواند این ۱۲ ماه را جز سوابق کاری امتیاز آور خود حساب کند.

این تغییر می‌تواند وقتی مفید باشید که فرد مثلا با داشتن ۵ سال سابقه کار برای تائیدیه Vetassess اقدام نموده و این سازمان ۱۲ ماه ابتدایی سابقه کار فرد را به عنوان کسب تجربه کسر کرده است. طبق سیاست قبلی تنها ۵ امتیاز به سوابق کاری این متقاضی اختصاص داده می‌شد. اما با این سیاست جدید فرد می‌تواند به دریافت ۱۰ امتیاز برای سوابق کاری خود امیدوار باشد.

در مثالی دیگر، در صورتی که یک فارغ التحصیل یکی از رشته های کامپیوتر باشد و با دارا بودن 5 سال سابقه تخصصی جهت کسب امتیاز لازم برای ویزاهای مهارتی اقدام نماید در زمان بررسی “ACS” 2 سال اول سوابق کاری را مطابقت با استانداردهای ارزیابی مهارت های تخصصی محاسبه نمی‌کند و فقط 3 سال از سوابق کاری را واجد شرایط دریافت امتیازهای مربوط در سیستم SkillSelect در نظر می‌گیرد. اما با توجه به این سیاست جدید، تمامی ۵ سال سابقه کاری شامل کسب امتیاز شغلی متقاضی میگردد و با مطابق با اعلام سیستم طبقه بندی استاندارد مشاغل استرالیا و نیوزلند “ANZSCO” تنها، داشتن مدرکی قابل قبول (مثلا مدرک کارشناسی)، جهت اخذ تمامی امتیاز مربوطه کفایت می‌نماید.

نکات مهم

توجه داشته باشید که اگر قصد دارید جهت ارزیابی سازمان ACS  اقدام کنید و تمامی سوابق کاری شما شامل سیستم امتیازی شوند، باید مدرک تحصیلی شما ارتباط مستقیم با شغل انتخابی و سوابق کاری شما داشته باشد. در غیر اینصورت در بیشتر موارد، ۲ سال از سوابق کاری شما برای کسب امتیازات شغلی واجد شرایط نخواهند بود.

این نکته حائز اهمیت است که در صورتی که مطابق با سیستم طبقه بندی استاندارد مشاغل استرالیا و نیوزلند “ANZSCO” دارای سطح مهارت کامل برای شغل انتخابی خود نیستید، امکان استفاده از شرایط و امتیازات اعلام شده مطابق با این سیاست کاری و ارزیابی جدید را نخواهید داشت.

این روند می تواند به بسیاری از افراد در اعلام سوابق تجربی و حرفه ای و در راستای اخذ و کسب هرگونه “حمایت دولتی و یا اسپانسر شیپ ایالتی” کمک بسزایی نماید. این مهم درحالی است که در گذشته؛، بسیاری از ایالت ها مطابق با سیاست اداره مهاجرت استرالیا اقدام نموده و سابقه کاری و تخصصی قبل از “تاریخ مورد محاسبه یا deeming date” را حساب شامل کسب امتیازات مربوطه قرار نمی دادند.

باید توجه داشته باشید که در هر شرایط شما همچنان نیازمند داشتن تجربه کاری لازم و مرتبط با شغل انتخابی جهت ارزیابی مهارت های شغلی و تخصصی خود در Vetassess، ACS یا سازمان‌های دیگر هستید، چرا که این بخش از سیستم ارزیابی واقعی مهارت و تخصص شما، تغییری ننموده است.

ویزای مهارت و تخصص استرالیا از ویزاهای پر طرفدار برای مهاجرت به استرالیا محسوب می‌شود. ویزاهای مهارت و تخصص استرالیا شامل ویزاهای اقامت دائم استرالیا و ویزای موقت برای مناطق کم جمعیت می‌باشند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *